De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Reparaties en onderhoud

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Het onderhoud van je huurwoning is verdeeld tussen jou als huurder en wij als verhuurder.In de Onderhoudswijzers zie je in het overzicht per onderdeel wie verantwoordelijk is en voor wie de kosten zijn.

Is de reparatie voor ons? Dan meld je dit via MijnStadswonen, via WhatsApp of door ons te bellen:

  • MijnStadswonen: log in, klik op ‘reparatie melden’ en vul het formulier in.
  • WhatsApp: stuur een bericht naar 0229-255039. Sla dit nummer op om snel en gemakkelijk een gesprek te starten.
  • Bellen: een reparatie kan je melden via 010 24 56 700. Voor standaard werkzaamheden maken wij een afspraak. Bij spoedgevallen zoals lekkage van gas- of waterleidingen of stormschade komen we direct in actie.

Wie is verantwoordelijk voor reparaties en onderhoud van de woning?

Het onderhoud van je huurwoning is verdeeld tussen jou als huurder en wij als verhuurder. In grote lijnen ben jij verantwoordelijk voor de kleine reparaties en dagelijkse onderhoudswerkzaamheden en wij voor de algemene technische staat van de woningen en woongebouwen. In de Onderhoudswijzers zie je in het overzicht per onderdeel wie verantwoordelijk is en voor wie de kosten zijn.

Besluit kleine herstellingen 
Volgens de wet komen kleine en dagelijkse onderhoudswerkzaamheden voor rekening van de huurder. In het Besluit kleine herstellingen staat een opsomming van de kleine herstellingen die je als huurder zelf moet doen. Denk hierbij aan het vervangen van kraanleertjes, het vervangen of vastzetten van deurknoppen en sloten, het vastzetten van wandcontactdozen en het vervangen van lampen.


Nalatigheid
Werkzaamheden als gevolg van nalatigheid, onreinheid, vernieling of onjuist gebruik door jou als huurder of door je gasten, zijn altijd voor jouw rekening.

Welk onderhoudswijzer is van toepassing op mijn woongebouw?

Weet je niet meer zeker of het woongebouw waarin je woont onder de beheerstructuur valt? Kijk dan of het kleine herstellingenfonds is opgenomen in je servicekosten. Als dit het geval is, dan valt jouw woongebouw onder de beheerstructuur. In de Onderhoudswijzer binnen de beheerstructuur zie je wie verantwoordelijk is voor bepaalde onderhoudswerkzaamheden.

Is er geen kleine herstellingenfonds? Dan valt jouw woongebouw buiten de beheerstructuur. Dit is onder andere het geval in de woongebouwen Puntegale, Cité, Boomgaardstraat en Dijkhove. In de Onderhoudswijzer buiten de beheerstructuur zie je wie verantwoordelijk is voor bepaalde onderhoudswerkzaamheden.

Mijn verwarming doet het niet, wat moet ik doen?

Werkt de verwarming niet goed? Vaak los je dit zelf op door de verwarming te ontluchten. Je hebt een ontluchtingssleuteltje nodig. Haal deze bij de beheerder van je pand of koop het sleuteltje voor nog geen euro bij een bouwmarkt. De beheerder van ons woongebouw De Snor heeft een handige instructie gemaakt voor het ontluchten van de verwarming.

Wat moet ik doen bij lekkage?

Bij een lekkage van je gas- of waterleiding bel je met 010 - 245 67 00 (ook buiten kantoortijden). 

Wat moet ik doen bij waterschade?

Bij waterschade aan plafond, muur of vloer in de woonunits, zijn wij verantwoordelijk voor reparatie. Dit geldt voor de oorspronkelijke onderdelen die in ons standaardpakket inventaris zitten. Meld de schade via MijnStadswonen, via WhatsApp (0229-255039) of door ons te bellen

Heb je waterschade aan je eigen spullen (zoals de vloer die je zelf hebt gelegd, je meubels, je eigen gordijnen, je laptop, enz)? Dan is dit voor jouw rekening. Meld het bij je eigen inboedelverzekering.