Op jezelf wonen kost natuurlijk geld. Wij geven aan met welke woonkosten je naast je huur rekening kan houden.
Bijna al onze kamers komen in aanmerking voor huurtoeslag, zodat jij maandelijks geld kan sparen. Toch komen er naast je huur soms meer kosten bij dan je denkt. We zetten ze voor je op een rij.
De huurprijs bestaat uit de kale huurprijs (netto huurprijs) en servicekosten. De servicekosten betaal je voor extra diensten als elektriciteit, verwarming, water, Kleine Herstellingenfonds, vuilafvoer, wettelijke lasten en schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes. Waar je precies voor betaalt en hoeveel staat in de bijlage van je huurovereenkomst. Bij voorwaarden en formulieren vind je uitgebreide informatie per component van de servicekosten en een algemene toelichting bij de begroting van de servicekosten.
Voorschotten
De meeste servicekosten zijn voorschotten. Het is namelijk niet gemakkelijk om te bepalen wat het werkelijke verbruik en de werkelijke kosten gaan zijn. Het bedrag van de servicekosten is een reële inschatting, onder andere gebaseerd op de kosten die vorig jaar zijn gemaakt. Aan het einde van het boekjaar vergelijken we de werkelijke kosten met de voorschotten. Als je te veel hebt betaald, dan krijg je geld terug. Als de voorschotten te laag blijken, dan betaal je geld bij.
Fondsen
Het kan zijn dat je naast voorschotten nog een of meerdere andere bedragen betaalt. Dit zijn fondsen en deze bedragen worden niet achteraf verrekend. Voorbeelden hiervan zijn het servicefonds en het Kleine Herstellingenfonds (of dit binnen de servicekosten valt, hangt af van het woongebouw en de bijbehorende onderhoudswijzer).
De standaard betaalwijze van de huur is via een automatische incasso. Je vraagt dit aan via het formulier machtiging automatische incasso. Standaard wordt de huur op de eerste dag van de maand afgeschreven. Je kan dit zelf aanpassen in MijnStadswonen, naar 5 dagen later of eerder. Wat voor jou het beste uitkomt.
Je kan er ook voor kiezen je huur te betalen via AcceptEasy. Je ontvangt iedere maand een e-mail met betaallink, waarmee je betaalt via iDeal. Vraag AcceptEasy aan via het formulier op de website van Woonstad Rotterdam, waar Stadswonen onderdeel van is.
Wil je dat de huur afgeschreven wordt van een andere rekening dan jouw rekening? Neem dan contact met ons op. We sturen je een formulier dat je ingevuld en ondertekend terugstuurt. Het is dan snel en gemakkelijk geregeld.
Betaal je de huur niet op tijd? Dan ontvang je een herinnering en wordt er € 10,- administratiekosten in rekening gebracht. Voorkom deze situatie en kies voor een automatische incasso om je huur te betalen.
Als je de huur (tijdelijk) niet kan betalen, kan je een betalingsregeling aanvragen via MijnStadswonen. Doe dit op tijd, zodat we geen deurwaarder in hoeven te schakelen.
Bij ons betaal je geen borg voor een woning. Bij het tekenen van de huurovereenkomst betaal je de eerste maand huur inclusief servicekosten en de administratiekosten. Dit is € 25 of € 30 (afhankelijk van het type gebouw en of wij het naambordje verzorgen).
Huurtoeslag is een vergoeding van een deel van de huurkosten. Onze kamers, studio’s en appartementen komen in aanmerking voor huurtoeslag. Of je ook echt huurtoeslag krijgt is afhankelijk van de hoogte van je rekenhuur, je leeftijd en financiële situatie. Lees meer over huurtoeslag aanvragen.
Als huurder krijg je te ook maken met gemeentelijke belastingen voor water en afval. Huur je een studentenkamer van ons, dan betaal je dit via de servicekosten. Huur je een studio of appartement, dan ontvang je zelf een rekening van de gemeente of andere leveranciers. Op de website van Gemeente Rotterdam vind je meer informatie over gemeentelijke belastingen.
Wij hebben alle woongebouwen en dus alle woningen casco verzekerd, inclusief de bijbehorende inventaris. Wij adviseren jou in ieder geval de volgende verzekeringen af te sluiten:
Goedkoop koken? Rotterdammers geven tips!