De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Verhuizen

Huur opzeggen en verhuizen

Als je gaat verhuizen komt er soms veel op je af. Wij helpen je door op een rijtje te zetten wat je moet regelen, en hoe het zit met eindafrekeningen en inspecties. 

Je huur zeg je op via MijnStadswonen. Let hierbij goed op de opzegtermijn, de overlappende huurperiode, de huurprijs en eventuele kosten. Je kan je huurovereenkomst van je nieuwe woning pas ondertekenen als je alle openstaande rekeningen van je huidige woning hebt betaald en je een goed huurder bent (dit wil zeggen; je veroorzaakt geen overlast, betaalt je huur op tijd en houdt je aan de regels van het huurcontact).

Opzegtermijn huurovereenkomst

De standaard opzegtermijn is één maand. Valt de laatste dag in het weekend of op een feestdag, dan is de eerstvolgende werkdag jouw laatste huurdag. Verhuis je door naar een andere woonruimte van ons, dan kan je een verzoek indienen de opzegtermijn te verkorten naar twee weken. 

Huurder via werkgever of onderwijsinstelling

Het kan zijn dat we met jouw werkgever of onderwijsinstelling afwijkende afspraken hebben gemaakt over de opzegtermijn. Neem bij twijfel contact op.

Huuropzegging annuleren

Heb je jouw huurovereenkomst beëindigd, maar ben je van gedachten veranderd? Dan brengen wij € 100,- annuleringskosten in rekening. Voorkom deze situatie en denk goed na, voordat je de huur opzegt. Het is alleen mogelijk om de huuropzegging in te trekken wanneer het verhuurproces nog niet is gestart. Om de huuropzegging in te trekken kun je een verzoek indienen per e-mail. De medewerker verhuur beoordeelt of het mogelijk is om de huuropzegging alsnog in te trekken.

Volgens de Algemene Huurvoorwaarden lever je de woning leeg op. Hierop zijn drie uitzonderingen:

  • Inventaris die wij hebben verstrekt.  Deze behoort uiteraard tot de woning en laat je dus achter.
  • Verkochte inventaris aan de nieuwe huurder.  Je kan proberen eigen inventaris zoals je bed, kast en bank aan de nieuwe huurder te verkopen. Vul dan samen de verklaring overname roerende goederen vóór de eindinspectie in.
  • Verkochte inventaris aan je huisgenoot.  Dit is mogelijk als je in een kamer woont en is vooral handig met inventaris in de gezamenlijke ruimten.

Zeg je de huur op, dan komen we je woning twee keer controleren. Bereid de inspecties goed voor, dan verlopen deze op rolletjes. Download de lijst met opleverpunten.

Voorinspectie
Ongeveer twee weken voor het einde van de huurperiode doen we een voorinspectie. Is er schade, dan heb je de mogelijkheid dit zelf te repareren.

Eindinspectie
De eindinspectie is altijd op je laatste huurdag. We controleren dan nog een keer samen met jou de woning en kijken of je de woning oplevert zoals afgesproken. Is dit niet het geval dan laten wij de nodige werkzaamheden uitvoeren. De kosten zijn voor jouw rekening.

Belangrijk om te weten: Als je in een kamer woont, dan ben je bij vertrek ook verantwoordelijk voor het schoon en opgeruimd achterlaten van algemene ruimtes als de keuken, badkamer en het toilet. Iedereen is hier een keer verantwoordelijk voor dus vraag vooral aan je huisgenoten het samen op te pakken.

Als er sprake is van openstaande huurposten en/of kosten van herstelwerkzaamheden aan de woning ontvang je binnen één maand na de laatste dag van jouw huurovereenkomst de eindafrekening. In deze eindafrekening zijn alle nog openstaande bedragen verrekend.

De huurprijs van jouw woning is inclusief servicekosten. Een groot deel hiervan zijn voorschotbedragen. Na afloop van het kalenderjaar worden de werkelijke kosten vergeleken met de voorschotten. Heb je te veel betaald, dan krijg je geld terug. Zijn de voorschotten te laag gebleken, dan betaal je geld bij. Je ontvangt de afrekening van je servicekosten uiterlijk binnen zes maanden na afloop van het kalenderjaar. Wil je meer weten? Bekijk dan deze toelichting op de servicekosten (download).

Tijdens de eindinspectie lever je alle sleutels in die bij de woning horen. Ook eventuele extra sleutels die je bij ons hebt aangeschaft. Als we niet alle sleutels ontvangen, dan moeten we voor de veiligheid sloten en sleutels vervangen. De kosten hiervoor berekenen we door aan jou.

Verhuizen doe je niet dagelijks. Je hebt de huur opgezegd, alles ingepakt en levert je woning in goede staat op. Waar moet je nog meer aan denken?

  • Grofvuil? Laat het kosteloos ophalen door de Roteb. Maak hiervoor een afspraak bel het gratis nummer 14010. 
  • Schrijf je uit op je oude adres bij de gemeente Rotterdam.
  • Schrijf je binnen vijf kalenderdagen in op je nieuwe adres bij de gemeente.
  • Ontvang je huurtoeslag? Geef je adreswijziging door aan de Belastingdienst.
  • Heb je nog andere overeenkomsten met ons, bijvoorbeeld voor een parkeerplaats of berging? Zeg deze dan ook op of voer de adreswijziging door.
  • Beëindig of wijzig je abonnementen op bijvoorbeeld krant, internet en telefoon.
  • Geef op tijd je adreswijziging door. Maak bijvoorbeeld gebruik van de verhuisservice van PostNL. Dan weet je (bijna) zeker dat je post met jou meeverhuist.
  • Spreek met de nieuwe huurder en/of je oude huisgenoten af dat zij voor jou bestemde post apart leggen. Of nog beter: doorsturen naar je nieuwe adres.