De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Verhuizen

Huur opzeggen en verhuizen

Als je gaat verhuizen komt er soms veel op je af. Wij helpen je door op een rijtje te zetten wat je moet regelen, en hoe het zit met het opleveren van je woning.

Huur opzeggen

Je huur zeg je op via MijnStadswonen. Let hierbij goed op de opzegtermijn en de overlappende huurperiode.

Opzegtermijn 

De standaard opzegtermijn is één maand. Valt de laatste dag in het weekend of op een feestdag, dan is de eerstvolgende werkdag jouw laatste huurdag. Verhuis je door naar een andere woonruimte van ons, dan kan je een verzoek indienen de opzegtermijn te verkorten naar twee weken.  

Huur je via jouw werkgever of onderwijsinstelling? Dan kan het zo zijn dat we andere afspraken hebben gemaakt over de opzegtermijn.  

Huuropzegging intrekken

Wil je jouw huur toch niet opzeggen? Laat het ons weten per e-mail. Dit kan alleen als het verhuurproces nog niet is gestart. Een medewerker verhuur beoordeelt of je de huuropzegging kan intrekken. Bij het intrekken van de huur brengen wij € 100,- annuleringskosten in rekening.

Zeg je de huur op, dan komen we je woning twee keer controleren; een voorinspectie en een eindinspectie. 


Voorinspectie

Bij de voorinspectie nemen we de checklist met opleverpunten met je door. Deze checklist gebruik je om je woning straks leeg, schoon en netjes achter te laten. Dit controleren we bij de eindinspectie. Is er schade, zorg dat je dit voor de eindinspectie hebt gerepareerd.


Eindinspectie

De eindinspectie is altijd op je laatste huurdag. We controleren de woning en kijken of je de woning oplevert zoals afgesproken. Is dit niet zo, dan moeten wij de werkzaamheden laten uitvoeren. De kosten zijn voor jouw rekening. Bekijk de kosten per onderdeel

Als je in een kamer woont moet je ook de algemene ruimtes zoals de keuken, de badkamer en het toilet schoon en opgeruimd achterlaten. Vraag je huisgenoten om dit samen te doen, dat maakt het klusje minder vervelend. 


Overname van spullen

Wil je spullen doorverkopen aan de nieuwe huurder? Vul vóór de eindinspectie de verklaring overname in en onderteken deze samen.


    Eindafrekening

    Heb je openstaande huurposten? Of zijn er kosten voor herstelwerkzaamheden aan de woning? Binnen één maand na de laatste dag van jouw huurovereenkomst krijg je de eindafrekening. Op deze eindafrekening zijn alle nog openstaande bedragen verrekend.


    Eindafrekening servicekosten

    De huurprijs van jouw woning is inclusief servicekosten. Een groot deel hiervan zijn voorschotbedragen. Na afloop van het kalenderjaar worden de werkelijke kosten vergeleken met de voorschotten. Heb je teveel betaald, dan krijg je geld terug. Waren de voorschotten te laag, dan betaal je geld bij. Je ontvangt de afrekening van je servicekosten binnen zes maanden na afloop van het kalenderjaar. 

    Sleutels inleveren

    Tijdens de eindinspectie lever je alle sleutels in die bij de woning horen. Ook eventuele extra sleutels die je bij ons hebt besteld. Als we niet alle sleutels van je krijgen, dan moeten we voor de veiligheid sloten en sleutels vervangen. De kosten hiervoor zijn voor jou.

    Checklist verhuizen

    Verhuizen doe je niet elke dag. Je hebt de huur opgezegd, alles ingepakt... waar moet je nog meer aan denken?

    • Grofvuil? Laat het gratis ophalen door de Roteb. 
    • Schrijf je uit op je oude adres bij de gemeente Rotterdam.
    • Schrijf je in op je nieuwe adres bij de gemeente waar je gaat wonen.
    • Krijg je huurtoeslag? Geef je adreswijziging door aan de Belastingdienst.
    • Heb je nog andere overeenkomsten met ons, bijvoorbeeld voor een parkeerplaats of berging? Zeg deze dan ook op of wijzig het adres.
    • Geef op tijd je adreswijziging door. Ken je de verhuisservice van PostNL? Dan weet je zeker dat je post met jou meeverhuist.
    • Spreek met de nieuwe huurder of je oude huisgenoten af dat zij jouw post apart leggen. Of nog beter: doorsturen naar je nieuwe adres.