De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Nieuwe Huurder

Checklist voor nieuwe huurders

Welkom bij Stadswonen Rotterdam! Als nieuwe huurder komt er veel op je af en misschien heb je nog vragen. Met onderstaande checklist weet je of je aan alles hebt gedacht.

Bij ons zijn gas, water, licht, internet, tv én kleine reparaties geregeld, zodat jij je bezig kan houden met belangrijke zaken. Bekijk hieronder hoe het zit met deze en andere woonzaken.

Gas, water en licht

Huren bij Stadswonen Rotterdam heeft veel voordelen. Een daarvan is dat bij bijna alle woongebouwen gas, water en licht is geregeld. Je hoeft hier dus niets zelf voor af te sluiten. De kosten voor gas, water en licht zijn opgenomen in de servicekosten. Als dit voor jouw woongebouw anders is, dan staat dit in je huurovereenkomst bij de specificatie servicekosten.

Je wil natuurlijk niet offline zijn. Regel daarom snel je internet, tv en eventuele telefoonaansluiting. Dit kan op de volgende manieren:


Internet

De meeste van onze grote woongebouwen zijn voorzien van een snelle internetverbinding via glasvezel. Wij noemen dit netwerk KennisGlas.

Internet via de kabel is in de woongebouwen van Stadswonen Rotterdam niet mogelijk. De kabel is hiervoor namelijk niet geschikt.

TV

Alle onze woningen zijn voorzien van een kabelaansluiting voor tv en radio. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de servicekosten. Woon je bij ons, dan kijk je digitale televisie via Ziggo. Bekijk de instructie om in drie stappen je tv juist in te stellen.   

Telefoon

Bij Stadswonen Rotterdam maken telefoondiensten geen deel uit van de huurovereenkomst. Je bent dus vrij om, als je dit wil, telefonie via KennisGlas of via een telefoonlijn (bijvoorbeeld KPN) aan te vragen.


Vaste telefoonlijn

Voor telefonie en/of ADSL diensten kan je een vaste telefoonlijn aanvragen. In de meeste gevallen kan een externe partij zonder onze tussenkomst de telefoonaansluiting activeren. Deze aansluiting is meestal te vinden in de woon- en/of slaapkamer. In geval van een onzelfstandige woning (kamer waar je voorzieningen als douche, toilet en keuken deelt met medehuurders) is deze aansluiting vaak terug te vinden in de gemeenschappelijke gang of keuken.


Uitzonderingen

Bij de volgende gebouwen loopt de telefoonlijn via gebouwbekabeling en is het daarom niet mogelijk zonder onze tussenkomst een telefoonlijn te activeren: 

Om een telefoonlijn in een van deze woongebouwen te laten activeren, vraag je ons eerst om toestemming via e-mail. We bevestigen de toestemming schriftelijk en geven hierbij instructies voor de huurder en de aansluitende partij. Belangrijk om te weten: Voor het aansluiten van de lijn op de infrastructuur van de woning worden voorrijkosten in rekening gebracht.

In de volgende woongebouwen is het niet mogelijk een telefoonlijn aan te vragen:

In deze gebouwen ontbreekt een exclusieve infrastructuur voor dergelijke diensten tussen de centrale ruimte in het woongebouw en de woning. Telefonie via KennisGlas is hier uiteraard wel mogelijk.

Overnemen inboedel

Wil je (een deel van) de inboedel van de huidige huurder overnemen? Stem dit met elkaar af en vul samen de verklaring overname roerende zaken in. Doe dit vóór de eindinspectie van de vertrekkende huurder.

Sleutels

Het verschilt per soort sleutel en per woongebouw wanneer en van wie je de sleutels ontvangt. Er zijn twee soorten sleutels:

  • IJzeren sleutel 
    Je kan deze op de ingangsdatum van jouw huurovereenkomst ophalen op kantoor of bij de beheerder van je woongebouw. We maken hierover een afspraak tijdens het tekenen van de huurovereenkomst.
  • Kaartsleutel
    Een kaartsleutel wordt voorgeprogrammeerd, zodat deze werkt op de ingangsdatum van jouw huurovereenkomst. De kaartsleutel ontvang je tijdens het tekenen van de huurovereenkomst.

Je ontvangt twee dezelfde sleutels. Wanneer je samen met je partner een woning betrekt, ontvang je drie dezelfde sleutels. De ontvangst van de postbussleutel verschilt per woongebouw. Voor de meeste woongebouwen geldt dat deze in de woning ligt. 

Extra sleutels bestellen

Je kan extra sleutels bestellen, voor € 19,50 per sleutel. Vraag dit bij ons aan via telefoon of e-mail. Hebben we deze op voorraad, dan ligt de sleutel binnen één werkdag voor je klaar op ons kantoor. Neem altijd een geldig identiteitsbewijs mee bij het ophalen van een extra sleutel.

Je kan iemand machtigen om de extra sleutel op te halen. Deze gemachtigde neemt dan mee:

  • jouw machtiging voorzien van jouw handtekening, aangevuld met de datum van ondertekening en de naam van de gemachtigde;
  • een kopie van jouw identiteitsbewijs;
  • een eigen identiteitsbewijs.

Gebreken melden

We leveren de woonruimte in goede staat aan je op. De staat van oplevering is vastgesteld met behulp van het inspectieformulier. Een kopie van dit formulier vind je in de woonruimte. Zie je gebreken die niet in het inspectieformulier zijn opgenomen? Meld deze dan via MijnStadswonen binnen zeven kalenderdagen na de ingangsdatum van de huurovereenkomst. We laten de gebreken beoordelen en stellen je op de hoogte van de conclusie. Als het nodig is laten we herstelwerkzaamheden uitvoeren.

Inschrijven gemeente

Volgens de Wet Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) ben je verplicht je in te schrijven bij de gemeente Rotterdam, binnen vijf dagen na de ingangsdatum van jouw huurovereenkomst. Hiervoor heb je een verhuurdersverklaring nodig. Deze ontvang je van ons.

Kijk voor meer informatie over inschrijven bij de gemeente op de website van de gemeente Rotterdam.

Klussen in je woning

Natuurlijk wil je je nieuwe kamer, studio of appartement inrichten zoals je zelf wil, misschien met een opvallende kleur op de muur of andere gordijnen. Dit soort kleine aanpassingen mag je doorvoeren. Let er wel op dat je de woonruimte bij vertrek moet opleveren zoals je deze hebt gekregen, inclusief de geleverde vloerbedekking en gordijnen.

Wil je grotere aanpassingen doen of voorzieningen aanbrengen in je woning? Vraag dan toestemming via MijnStadswonen.

Je kan drie reacties krijgen:

  • Toestemming en de voorziening mag blijven zitten als je verhuist.
  • Toestemming, met als voorwaarde dat je de voorziening verwijdert als je verhuist.
  • Geen toestemming.

Het is jouw verantwoordelijkheid de zelf aangebrachte voorziening te onderhouden en repareren.

Verzekeringen afsluiten

Stadswonen Rotterdam heeft alle woongebouwen en dus alle woningen casco verzekerd, inclusief de eventueel bij de woningen behorende inventaris. Wij adviseren jou in ieder geval de volgende verzekeringen af te sluiten:

  • inboedelverzekering, inclusief dekking van braakschade
  • aansprakelijkheidsverzekering
  • glasverzekering