De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Nieuwe Huurder

Checklist voor nieuwe huurders

Welkom bij Stadswonen Rotterdam! Als nieuwe huurder komt er veel op je af en misschien heb je nog vragen. Met onderstaande checklist weet je zeker dat je aan alles hebt gedacht.

Inschrijven gemeente

Geef je verhuizing meteen na het tekenen van de huurovereenkomst door bij gemeente Rotterdam. Hiervoor heb je een verhuurdersverklaring nodig. Deze ontvang je van ons.

Huurtoeslag is een vergoeding van een deel van de huurkosten. De overheid keert in sommige gevallen huurtoeslag uit om het voor iedereen in Nederland mogelijk te maken betaalbaar te wonen.

Of je huurtoeslag krijgt is afhankelijk van de hoogte van je rekenhuur (kale huur plus servicekosten), je leeftijd en je financiële situatie. Een voorwaarde is dat je minimaal 18 jaar bent en ingeschreven staat bij de gemeente. Op de website van de Belastingdienst vind je een volledig overzicht van de voorwaarden voor huurtoeslag per situatie. Je kan hier ook een proefberekening huurtoeslag maken.

Huurtoeslag aanvragen

Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Bekijk eerst of je voldoet aan de voorwaarden. Voor het aanvragen van huurtoeslag heb je informatie over je woonkosten (kale huur en servicekosten) nodig.

Woon je in een studentenkamer? Vul dan op het aanvraagformulier 'onzelfstandig, aangewezen' in. De Belastingdienst is op de hoogte van de toewijzing van huurtoeslag voor kamers van Stadswonen Rotterdam. Vraagt de Belastingdienst om een bewijs? Dan kunnen we je een kopie van de toewijzing toesturen. Je vraagt deze aan via info@stadswonenrotterdam.nl.

Meer informatie over huurtoeslag vind je bij de Veelgestelde vragen huurtoeslag

Sleutels

Als nieuwe huurder krijg je een ijzeren sleutel of een tag. Dit hangt af van je woongebouw. De sleutel of tag haal je op bij ons op kantoor of bij de beheerder van je gebouw. Dit krijg je te van tevoren te horen.

    Je ontvangt twee dezelfde sleutels. Wanneer je gaat samenwonen, ontvang je drie dezelfde sleutels. De ontvangst van de postbussleutel verschilt per woongebouw. Bij de meeste woongebouwen ligt deze in de woning.

    Extra sleutels bestellen

    Je kan extra sleutels bestellen, voor € 19,50 per sleutel. Vraag dit bij ons aan via telefoon of e-mail. Hebben we deze op voorraad, dan ligt de sleutel binnen één werkdag voor je klaar op ons kantoor. Neem altijd een geldig identiteitsbewijs mee bij het ophalen van een extra sleutel.

    Je kan iemand machtigen om de extra sleutel op te halen. Deze gemachtigde neemt dan mee:

    • jouw machtiging voorzien van jouw handtekening, aangevuld met de datum van ondertekening en de naam van de gemachtigde;
    • een kopie van jouw identiteitsbewijs;
    • een eigen identiteitsbewijs.

    Gas, water en licht

    Bij bijna alle woongebouwen is gas, water en licht geregeld. Je hoeft hier dus niets zelf voor af te sluiten. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de servicekosten. Als dit voor jouw woongebouw anders is, dan staat dit in je huurovereenkomst bij de specificatie servicekosten.

    Internet

    De meeste van onze grote woongebouwen zijn voorzien van een snelle internetverbinding via glasvezel. Wij noemen dit netwerk KennisGlas. Sluit het internet aan met deze instructie. Internet via de kabel is in onze woongebouwen niet mogelijk. De kabel is hiervoor niet geschikt. 

    TV

    Al onze woningen zijn voorzien van een kabelaansluiting voor tv en radio. Bij de meeste gebouwen verzorgen wij de levering van digitale televisie via Ziggo en zijn deze kosten onderdeel van je servicekosten. In sommige gebouwen is dit niet het geval en beslissen huurders zelf via welke aanbieder zij televisie kijken. 

    Om digitale televisie via Ziggo te kunnen kijken stel je eerst je tv juist in met deze instructie. Lukt dit niet en heb je een ouder model televisie? Schaf dan een DVB-C tuner aan.

    Telefoon 

    Wij bieden geen telefoondiensten aan. Meestal is het niet mogelijk om een vaste telefoonlijn te realiseren, omdat in onze gebouwen hiervoor een exclusieve infrastructuur ontbreekt tussen de centrale ruimte en de woning.

    Overnemen inboedel

    Wil je (een deel van) de inboedel van de huidige huurder overnemen? Stem dit met elkaar af en vul samen de verklaring overname roerende zaken in. Doe dit vóór de eindinspectie van de vertrekkende huurder.

    Controle op heel en veilig

    De sleutel gekregen? Maak binnen 7 kalenderdagen een afspraak met onze aannemer Huizer Bouw via 0180 615 990 of BonnenStadswonen@huizerbouw.nl. Zij komen bij je langs en controleren jouw woonruimte gratis op ‘heel en veilig’. Zie je gebreken in je woonruimte die niet op het inspectieformulier zijn genoteerd? Mail dit naar Stadswonen Rotterdam en voeg foto's van de gebreken toe. Meld je de gebreken pas later, dan valt dit onder onderhoud en reparaties en kan het zijn dat de kosten voor jou zijn. 

    Klussen in je woning

    Natuurlijk wil je je nieuwe kamer, studio of appartement inrichten zoals je zelf wil, misschien met een opvallende kleur op de muur of andere gordijnen. Dit soort kleine aanpassingen mag je doen. Denk er wel aan dat je de woonruimte bij vertrek moet opleveren zoals je deze hebt gekregen, inclusief de geleverde vloerbedekking en gordijnen.

    Wil je grotere aanpassingen doen of voorzieningen aanbrengen in je woning? Vraag dan toestemming via MijnStadswonen. Je kan drie reacties krijgen:

    • Toestemming en de voorziening mag blijven zitten als je verhuist.
    • Toestemming, met als voorwaarde dat je de voorziening verwijdert als je verhuist.
    • Geen toestemming.

    Het is jouw verantwoordelijkheid de zelf aangebrachte voorziening te onderhouden en repareren.

    Verzekeringen afsluiten

    Wij hebben alle woongebouwen en dus alle woningen casco verzekerd, inclusief de bijbehorende inventaris. Wij adviseren jou in ieder geval de volgende verzekeringen af te sluiten:

    • inboedelverzekering, inclusief dekking van braakschade
    • aansprakelijkheidsverzekering
    • glasverzekering