Nieuwe huurder

De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Nieuwe Huurder

Bij ons zijn gas, water, licht, internet, TV én kleine reparaties geregeld, zodat jij je kunt bezig houden met belangrijke zaken.

Welkom, leuk dat je bij Stadswonen Rotterdam je kamer, appartement of studio huurt.

Als nieuwe huurder komt er veel op je af en wellicht heb je nog vragen. Aan de hand van de onderstaande checklist kun je kijken of je aan alles hebt gedacht. 

Huren bij Stadswonen Rotterdam heeft vele voordelen. Een daarvan is dat voor bijna alle woongebouwen gas, water en licht aan de hand van de Servicekosten zijn geregeld. Je hoeft hier dus niets zelf voor af te sluiten. Mocht dit voor jouw woongebouw anders zijn is dat in het huurcontact altijd aangegeven bij de specificatie servicekosten.

Je wilt natuurlijk niet offline zijn dus zaken om snel te regelen als je, je woning betrekt zijn je internet, tv en eventuele telefoonaansluiting.


Internet

De meeste van onze grote woongebouwen zijn voorzien van een snelle internetverbinding via glasvezel. Wij noemen dit netwerk KennisGlas.

Internet via de kabel is in de woongebouwen van Stadswonen Rotterdam niet mogelijk. De kabel is hiervoor namelijk niet geschikt.

TV

Alle woningen van Stadswonen Rotterdam zijn voorzien van een kabelaansluiting voor TV en radio. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de servicekosten.

Telefoon

Bij Stadswonen Rotterdam maken telefoondiensten geen deel uit van de huurovereenkomst. Je bent dus vrij om (indien gewenst) telefonie via KennisGlas of via een telefoonlijn (bijv. KPN) aan te vragen.


Telefonie via kennisglas 

In alle woningen waar KennisGlas is aangesloten is het mogelijk om te bellen via KennisGlas. Kijk voor meer informatie op www.kennisglas.nl


Vaste telefoonlijn

Voor telefonie en/of ADSL diensten kun je een vaste telefoonlijn (bijv. KPN) aanvragen. In de meeste gevallen kan een externe partij zonder de tussenkomst van Stadswonen Rotterdam de telefoonaansluiting (een zgn. ISRA-punt; het punt waar de telefoonlijn de woning binnenkomt) activeren. Deze telefoonaansluiting is meestal te vinden in de woon- en/of slaapkamer. In geval van een onzelfstandige woning (kamer waar voorzieningen als douche, toilet en /of keuken worden gedeeld met medehuurders) is deze aansluiting vaak terug te vinden in de gemeenschappelijke gang of keuken.


Rol Stadswonen Rotterdam

Telefoonlijnen kunnen niet overal geactiveerd worden zonder de tussenkomst van Stadswonen Rotterdam. In sommige woongebouwen maakt een eventuele telefoonlijn gebruik van de gebouwbekabeling. Dit heeft tot gevolg dat iemand van Stadswonen Rotterdam ter plekke de telefoonlijn moet aansluiten op deze infrastructuur. Dit is het geval in de volgende woongebouwen:

Om een telefoonlijn in één van deze woongebouwen te laten activeren dien je Stadswonen Rotterdam eerst om toestemming te vragen. De toestemming wordt schriftelijk bevestigd en tevens voorzien van instructies voor de huurder als de aansluitende partij. Woon je in één van de bovengenoemde woongebouwen en wil je een telefoonlijn laten activeren in je woning? Stuur dan je aanvraag naar info@stadswonenrotterdam.nl met als onderwerp ‘aanvraag telefoonlijn’. Let op: Voor het aansluiten van de lijn op de infrastructuur van de woning worden voorrijkosten in rekening gebracht.

In de onderstaande woongebouwen is het niet mogelijk een telefoonlijn aan te vragen:

Reden hiervoor is het ontbreken van exclusieve infrastructuur voor dergelijke diensten tussen de centrale ruimte in het woongebouw en de woning. Telefonie via KennisGlas is hier uiteraard wel mogelijk.

Het is mogelijk om (een deel van) de eigen inventaris van de huidige bewoner over te nemen. Neem hiervoor contact op met de huidige bewoner. Kom je tot een overeenkomst met de huidige huurder? Vul dan samen de verklaring overname roerende goederen in voor de eindinspectie van de huidige huurder.

Het verschilt per soort sleutel en per woongebouw wanneer en van wie je de sleutels ontvangt. Er zijn twee soorten sleutels:

  1. IJzeren sleutel
    Je kunt deze op de ingangsdatum van jouw huurovereenkomst ophalen op kantoor of bij de beheerder van je woongebouw. Tijdens het tekenen van de huurovereenkomst wordt hierover een afspraak gemaakt. 
  2. Kaartsleutel 
    Een kaartsleutel wordt voorgeprogrammeerd, zodat deze werkt op de ingangsdatum van jouw huurovereenkomst. De kaartsleutel ontvang je tijdens het tekenen van de huurovereenkomst.

Je ontvangt twee identieke sleutels. Wanneer je samen met je partner een woning betrekt, ontvang je drie identieke sleutels. De ontvangst van de postbussleutel verschilt per woongebouw. Voor de meeste woongebouwen geldt dat je de postbussleutel in de woning aantreft.

Extra sleutels bestellen

Je kunt een extra sleutel bestellen. De kosten hiervan bedragen € 19,50. Neem hiervoor telefonisch contact op. Indien op voorraad ligt de sleutel binnen één werkdag voor je klaar op kantoor. Neem altijd een geldig identiteitsbewijs mee bij het ophalen van een extra sleutel.

Ophalen sleutel uitbesteden

Je kunt iemand machtigen om de extra sleutel op te halen. Deze gemachtigde neemt de volgende zaken mee:

  • Jouw machtiging voorzien van jouw handtekening, aangevuld met de datum van ondertekening en de naam van de gemachtigde.
  • Een kopie van jouw identiteitsbewijs.
  • Een eigen identiteitsbewijs.

Sleutel verloren of buitengesloten

Ben je jouw sleutel verloren of heb je jezelf buitengesloten? Zo los je het op:

  • Vraag of de beheerder van je woongebouw de deur voor je kan openen.

    Lukt dit niet?

  • Kom dan tijdens openingstijden langs op kantoor. Een nieuwe sleutel kost € 19,50.

    Buiten openingstijden?

  • Bel buiten onze openingstijden 010 - 245 67 00. Er wordt dan een slotenmaker gestuurd. Let op, de kosten hiervan bedragen ongeveer € 150,- en zijn voor jouw rekening.

Stadswonen Rotterdam levert de woning in goede staat aan je op. De staat van oplevering is vastgesteld met behulp van het inspectieformulier. Een kopie van dit formulier vind je in de woning. Constateer je toch gebreken die niet in het inspectieformulier zijn opgenomen? Meld deze gebreken via mijn Stadswonen binnen zeven kalenderdagen na de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Stadswonen Rotterdam beoordeelt de gebreken en stelt je op de hoogte van de conclusie. Indien nodig worden de herstelwerkzaamheden alsnog uitgevoerd.

Als je geen gebreken hebt gemeld binnen de termijn van zeven dagen, dan heb je de woning in goede staat geaccepteerd.

Volgens de Wet Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) ben je verplicht je binnen vijf dagen na de ingangsdatum van jouw huurovereenkomst bij de gemeente Rotterdam in te schrijven. Hiervoor heb je een verhuurderverklaring nodig, deze ontvang je van Stadswonen Rotterdam.

Kijk voor meer informatie over inschrijven op de website van de gemeente Rotterdam.

Natuurlijk wil je een kamer, studio of appartement inrichten zoals je zelf wilt, misschien met een toffe kleur op de muur of andere gordijnen. Dit soort kleine aanpassingen mag je doorvoeren. Let er wel op dat je de kamer of woning bij vertrek moet opleveren zoals je deze hebt ontvangen, inclusief de geleverde vloerbedekking en gordijnen.

Wil je grotere aanpassingen doen of voorzieningen aanbrengen in je woning? Vraag dan toestemming via mijn Stadswonen.

Je kunt drie reacties krijgen:

  1. Toestemming en de voorziening mag blijven zitten als je verhuist.
  2. Toestemming, met als voorwaarde dat je de voorziening verwijdert als je verhuist.
  3. Geen toestemming.


Het is jouw verantwoordelijkheid de zelf aangebrachte voorziening te onderhouden en repareren.

Stadswonen Rotterdam heeft alle woongebouwen en dus alle woningen casco verzekerd, inclusief de eventueel bij de woningen behorende inventaris. Wij adviseren jou in ieder geval de volgende verzekeringen af te sluiten:

  • Inboedelverzekering
    Sluit een toereikende inboedelverzekering af inclusief dekking van braakschade. Je hebt meer waardevolle spullen dan je denkt.
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Glasverzekering

Nu je alle noodzakelijke zaken hebt geregeld kan het leukste beginnen, het inrichten van je woning! We hebben wat leuke tips voor je op een rijtje gezet. Houd er wel rekening mee dat je niet zomaar groots mag klussen in je woning.


Hang

Als eerstejaars had ik door de kameractie toch al binnen een maand een leuke kamer in Delfshaven