De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

In en om de woning

In en om de woning

Alles wat je moet weten over internet en televisie, klussen in je woning, het melden van reparaties, en parkeren bij je woongebouw.

Onderhoud

In het onderhoud van de woongebouwen en de woningen is er onderscheid in dagelijks onderhoud en planmatig onderhoud. Omdat we werken met een beheerstructuur zijn de rollen en verantwoordelijkheden per woongebouw verschillend. De afspraken hierover zijn opgenomen in de onderhoudswijzers


Onze rol

Wij zijn verantwoordelijk voor de algemene technische staat van de woningen en woongebouwen. De onderhoudswerkzaamheden die hierbij horen zijn dan ook voor onze rekening. We werken met een onderhoudsplanning van 25 jaar. Zo kunnen we alle noodzakelijke werkzaamheden op tijd en preventief (laten) uitvoeren.


Jouw rol

Als huurder heb jij de plicht jouw woning en de gemeenschappelijke ruimtes te verzorgen. Kleine en dagelijkse onderhoudswerkzaamheden komen voor jouw rekening. Meer informatie hierover staat in het Besluit kleine herstellingen


Kleine Herstellingenfonds 

In woongebouwen waar de beheerstructuur van toepassing is, zijn de meeste kleine en dagelijkse onderhoudswerkzaamheden voor de huurders ‘afgekocht’ door het Kleine Herstellingenfonds. Door de relatieve korte bewoningsduur van onze huurders is het namelijk niet redelijk dat je als huurder alle onderhoudskosten moet dragen voor zaken of spullen die ook door voorgaande huurders werden gebruikt. Met het Kleine Herstellingenfonds verspreiden we deze kosten over langere tijd.

  • In woongebouwen met 30 woningen of meer beheert de wooncommissie het Kleine Herstellingenfonds. Namens de huurders kunnen zij de werkzaamheden (laten) uitvoeren. Een technische commissie van het woongebouw doet een aantal (eenvoudige) reparaties zelf. Zo besparen we op uurloon en voorrijkosten.
  • In kleine panden met 29 woningen of minder ligt het beheer en de uitvoering bij ons. 


Servicefonds

Er zijn onderhoudszaken die horen bij de onderhoudsplicht van de huurder, maar die de huurder om uiteenlopende redenen niet kan of mag uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontstoppen van (hemelwater)afvoeren en 24-uurs service bij liften of CV-installaties. De kosten voor deze onderhoudswerkzaamheden worden betaald uit het servicefonds. Wij beheren dit fonds.


Fonds inventaris/stoffering gemeenschappelijke ruimten

Wij beheren het fonds ‘inventaris/stoffering gemeenschappelijke ruimten’. Uit dit fonds worden de kleine herstellingen en onderhouds- en vervangingswerkzaamheden voor het inventaris betaald. Het standaardpakket inventaris dat wij leveren bestaat meestal uit vloerbedekking, gordijnen, een kookplaat en tafelmodel koelkast. In sommige gevallen is het pakket anders, welke inventaris bij je woning hoort lees je in de huurovereenkomst.


Schoonmaak

De post schoonmaak bestaat uit de kosten voor het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimten zoals de entrees, gangen, trappenhuizen, liften en galerijen. Ook eventuele, incidentele schoonmaakkosten binnen het woongebouw vallen onder deze post.

Je wil natuurlijk niet offline zijn. Regel daarom snel je internet, tv en eventuele telefoonaansluiting. Dit kan op de volgende manieren:


Internet

De meeste van onze grote woongebouwen zijn voorzien van een snelle internetverbinding via glasvezel. Wij noemen dit netwerk KennisGlas. Internet via de kabel is in onze woongebouwen niet mogelijk. De kabel is hiervoor niet geschikt. 

TV

Al onze woningen zijn voorzien van een kabelaansluiting voor tv en radio. Bij de meeste gebouwen verzorgen wij de levering van digitale televisie via Ziggo en zijn deze kosten onderdeel van je servicekosten. In sommige gebouwen is dit niet het geval en beslissen huurders zelf via welke aanbieder zij televisie kijken. 

Om digitale televisie via Ziggo te kunnen kijken stel je eerst je tv juist in met deze instructie. Lukt dit niet en heb je een ouder model televisie? Schaf dan een DVB-C tuner aan.

Telefoon 

Wij bieden geen telefoondiensten aan. Meestal is het niet mogelijk om een vaste telefoonlijn te realiseren, omdat in onze gebouwen hiervoor een exclusieve infrastructuur ontbreekt tussen de centrale ruimte en de woning.

Reparatie melden

Soms gaat er wel eens iets kapot in je woning of in de gezamenlijke ruimte. Reparaties die je zelf kan doen en die voor jouw rekening komen, hoef je niet te melden. In de Onderhoudswijzers zie je in het overzicht per onderdeel wie verantwoordelijk is en voor wie de kosten zijn.

Is de reparatie voor ons? Dan meld je dit via MijnStadswonen, via WhatsApp of door ons te bellen:

  • MijnStadswonen: log in, klik op ‘reparatie melden’ en vul het formulier in.
  • WhatsApp: stuur een bericht naar 0229-255039. Sla dit nummer op om snel en gemakkelijk een gesprek te starten.
  • Bellen: via 010 24 56 700. Voor standaard werkzaamheden maken wij een afspraak. Bij spoedgevallen zoals lekkage van gas- of waterleidingen of stormschade komen we direct in actie.

Klussen in je woning

Natuurlijk wil je je nieuwe kamer, studio of appartement inrichten zoals je zelf wil, misschien met een opvallende kleur op de muur of andere gordijnen. Dit soort kleine aanpassingen mag je doen. Denk er wel aan dat je de woonruimte bij vertrek moet opleveren zoals je deze hebt gekregen, inclusief de geleverde vloerbedekking en gordijnen.

Wil je grotere aanpassingen doen of voorzieningen aanbrengen in je woning? Vraag dan toestemming via MijnStadswonen. Je kan drie reacties krijgen:

  • Toestemming en de voorziening mag blijven zitten als je verhuist.
  • Toestemming, met als voorwaarde dat je de voorziening verwijdert als je verhuist.
  • Geen toestemming.

Het is jouw verantwoordelijkheid de zelf aangebrachte voorziening te onderhouden en repareren.

Vuilafvoer

De mogelijkheden voor vuilafvoer en afvalscheiding verschillen per woongebouw. Kan je in jouw woongebouw geen afval scheiden? De gemeente Rotterdam heeft een website ontwikkeld met een overzicht van alle afvalcontainers, onderverdeeld in restafval, papier, glas en textiel. Voer je postcode in en bekijk welke afvalcontainers in jouw buurt staan.  


Grofvuil afvoeren

Gooi of plaats geen grofvuil, puin of chemisch afval in of naast de afvalcontainer. Grofvuil breng je kosteloos weg naar een milieupark. Of maak een afspraak met Roteb om het te laten ophalen. Op de website van de Gemeente Rotterdam vind je meer informatie over het afvoeren van grofvuil.

Je auto parkeren

De opties om je auto te parkeren verschillen per woongebouw. Bij sommige gebouwen kan je een parkeerplaats huren via ons. Voor het aanvragen van een parkeervergunning bij de gemeente Rotterdam ben je zelf verantwoordelijk.

  • Woongebouw met parkeergelegenheid - geen betaald parkeren.  Neem contact op met ons om een parkeerplaats te huren. Is er sprake van een wachtlijst, dan nemen we contact met je op als er een plek vrij is en je boven aan de lijst staat. Parkeer je auto tot die tijd aan de openbare weg.
  • Woongebouw met parkeergelegenheid - betaald parkeren.  Neem contact op met ons om een parkeerplaats te huren. Is er sprake van een wachtlijst, dan nemen we contact met je op als er een plek vrij is en je boven aan de lijst staat. Parkeer je auto tot die tijd aan de openbare weg en maak gebruik van een parkeervergunning. Je kan alleen een parkeervergunning aanvragen als de auto op jouw naam staat en je bent ingeschreven bij de gemeente. 
  • Woongebouw zonder parkeergelegenheid - geen betaald parkeren.  Parkeer je auto aan de openbare weg. 
  • Woongebouw zonder parkeergelegenheid - betaald parkeren.  Parkeer je auto aan de openbare weg en maak gebruik van een parkeervergunning. Je kan alleen een parkeervergunning aanvragen als de auto op jouw naam staat en je bent ingeschreven bij de gemeente. 
  • Parkeerplaats huren bij ander woongebouw.  Regelmatig hebben wij parkeerplaatsen te huur bij andere woongebouwen. 

Duurzaam wonen

Bij sommige gebouwen kunnen wij goed gebruikmaken van collectieve energiezuinige voorzieningen. Zo wekken wij een deel van onze eigen stroom op, spoelen in een aantal woongebouwen onze huurders het toilet door met regenwater en hebben wij in onze meest recente nieuwbouwprojecten zoals Cité de nieuwste snufjes toegepast op het gebied van duurzaamheidtechnologie.

Samen besparen

Zelf kan je ook een positieve bijdrage aan het milieu leveren. Bovendien scheelt het je vaak een hoop geld. Let dus goed op bijvoorbeeld jouw energie- en waterverbruik en afvalscheiding. Stimuleer ook je huisgenoten en buren om mee te doen. De servicekosten (waaronder de energiekosten) worden doorbelast aan alle huurders van het gebouw. Jij hebt er dus profijt van als ook al jouw buren of huisgenoten energie besparen. Bekijk onze tips om te besparen