De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Coronavirus

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Wij volgen het advies van het RIVM op. Daarom hebben wij onze dienstverlening aangepast om verdere verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Onze balies zijn voorlopig gesloten. Maak een afspraak als je langs wil komen. Kom alleen naar de afspraak als je geen last hebt van griepachtige klachten als verkoudheid, hoesten of koorts. 


Ik kan mijn huur niet meer betalen door de coronacrisis. Wat kan ik doen?

Door de Coronacrisis zijn veel mensen in de problemen gekomen. Voor iedereen die hulp nodig heeft, bieden wij hulp aan. Verwacht je problemen met betalen, omdat je inkomen bijvoorbeeld daalt? Wacht niet en neem contact op met 010 245 67 00 voor de mogelijkheden.

Ik heb klachten die overeenkomen met de symptomen van het coronavirus, wat nu?

Laat het weten aan je huisgenoten, de beheerder van jouw gebouw (als je die hebt), en aan onze medewerkers of de aannemer als je een afspraak hebt staan. 

Door de maatregelen tegen het coronavirus kom ik in financiële problemen. Kan ik meer studiefinanciering krijgen?

Kijk op de website van DUO voor de veelgestelde vragen over studiefinanciering en andere onderwerpen rondom studie en betalen.

Waarom schudden jullie geen handen meer?

Het coronavirus kan worden verspreid via lichamelijk contact. Daarom schudden we tijdelijk geen handen. Ook houden we ten minste anderhalve meter afstand van elkaar.

Ik heb een afspraak om een woning te bezichtigen. Gaat die nog door?

We laten deze afspraken zoveel mogelijk doorgaan. We nemen van tevoren contact met je op hoe we de bezichtiging het beste kunnen regelen. Centraal staat de zorg voor jouw gezondheid en die van onze medewerkers.

Ik heb een reparatieverzoek. Kan ik die melden?

Je kunt reparaties blijven melden, spoedreparaties krijgen voorrang. Het is spoed als schade gevolgen heeft voor de veiligheid, gezondheid of leidt tot meer schade. Spoedgevallen zijn bijvoorbeeld brand, inbraak, gaslucht, verstopte wc’s, een lek in de waterleiding, gaslucht, lekkages van buitenaf, kapotte portiek- of voordeuren, kapotte CV (geen verwarming of warm water), kapotte lift, geen stroom in huis of situaties die gevaar opleveren.

Twijfel je of iets spoed is? Bel ons dan op 010 245 67 00. We bespreken de situatie en kijken samen naar een oplossing.

Ik ga een woning huren van Stadswonen Rotterdam, gaat mijn bezichtiging door?

Groepsbezichtigingen gaan niet door. Hier bellen of mailen we je over. Je kunt de woning zelf bezichtigen, zonder medewerker van Stadswonen. Over het ophalen van de sleutels informeren we je. Nieuwe huurcontracten sturen we op. Met een getekend contract kun je zelf de sleutel van jouw nieuwe woning ophalen. Ook daarover krijg je van ons nadere informatie.

Ik heb de huur opgezegd, gaat de inspectie door?

Ja, wij maken een afspraak met jou om langs te komen voor een voorinspectie. Voor de eindinspectie vragen we je foto's aan te leveren. 

Mag ik hospiteren?

Ja, je mag langsgaan om te hospiteren. Wil je liever op afstand hospiteren, bijvoorbeeld via Facetime of Skype? Overleg dit aan de huidige bewoners.  

Welke onderhoudswerkzaamheden voeren jullie nog uit?

Zolang er genoeg mensen en materialen bij onze aannemers en bij ons beschikbaar zijn, voeren we volgende onderhoudswerkzaamheden uit:

  • Dagelijks onderhoud met spoed;
  • Werkzaamheden bij verhuizing;
  • Spoedwerkzaamheden aan installaties, zoals: cv-ketel , mechanische ventilatie en liften.
  • Gepland onderhoud aan algemene ruimtes, waarbij we niet in de woning hoeven te komen (zoals het dak, schilderwerk);
  • Het vervangen van keukens, badkamers en toiletten binnen projecten.

Woon je in een gebouw waar werkzaamheden gepland zijn en worden die uitgesteld? Of verandert er iets anders in de planning? Dan krijg je van ons zo snel mogelijk bericht.

Wanneer voeren we werk niet uit (in de woning)?

  1. Als je niet wilt dat er in je woning gewerkt wordt (behalve bij spoedgevallen);
  2. Als jij (of huisgenoten) met verkoudheidsklachten in de woning zijn;
  3. Als je behoort tot een kwetsbare doelgroep (bijvoorbeeld ouderen, zieken);
  4. Als je kort geleden in een risicogebied bent geweest;
  5. Als er bij ons of de leverancier niet genoeg mensen of materialen beschikbaar zijn, of als we niet kunnen beloven dat we het werk helemaal af kunnen maken (in bewoonde woningen) 

Ben jij of een huisgenoot ziek, kwetsbaar of pas in een risicogebied geweest? En heb je een afspraak met een aannemer? Laat het ons weten via ons telefoonnummer 010 440 8800 op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur. Dan maken we een nieuwe afspraak.

Welke werk heeft voorrang als er te weinig mensen zijn bij ons en onze aannemers?

  1. Werk dat ALTIJD gedaan wordt, zijn de volgende spoedgevallen:
    • Verstoppingen;
    • Kapotte waterleidingen;
    • Gaslucht;
    • Lekkages van buiten;
    • Kapotte woningtoegangsdeuren of als het niet mogelijk is de woning of het gebouw binnen te komen;
    • Geen verwarming of warm water (cv-ketel);
    • Liften: als ze stil staan of mensen vastzitten;
    • Geen elektriciteit in huis;
    • Als er gevaar is voor anderen/mensen in de buurt.

 Daarnaast heeft werk in deze volgorde voorrang:

  1. Dagelijks onderhoud (na reparatieverzoek)
  2. Werk bij verhuizing
  3. Werk aan badkamers, keukens en toiletten bij projecten.

 Het kan dus zijn dat werkzaamheden langer duren dan je van ons gewend bent. Wij vragen je begrip daarvoor.

Waarom sluiten jullie gemeenschappelijke ontmoetingsruimtes af?

We hebben helaas opgemerkt dat in een aantal gebouwen nog steeds feestjes en bijeenkomsten plaatsvinden. Dit is absoluut onwenselijk. We sluiten daarom gemeenschappelijke ontmoetingsruimtes af. Dakterrassen laten we vooralsnog open, maar hierbij geldt ook:

  • Houd 1,5 meter afstand
  • Ga niet met meer dan drie mensen tegelijkertijd
  • Ga alleen om even een luchtje te scheppen

Kan ik zelf wat doen om verspreiding van het virus te voorkomen?

We vragen je hierin de tips van het RIVM op te volgen. De beheerders zorgen ervoor dat de gemeenschappelijke ruimtes van de gebouwen extra schoon worden gemaakt. Jij en je huisgenoten blijven verantwoordelijk voor het schoon houden van jullie unit en woonruimtes. Maak de komende weken extra schoon, vooral voorwerpen die vaak aangeraakt worden zoals deurklinken,  lichtknoppen en trapleuningen.

Daarnaast is het belangrijk om je overal aan de 1,5 meter afstand te houden, dus ook in je eigen huis, unit en gebouw. 


Hoe kom ik nu aan wasmachinemuntjes?

De beheerders van de woongebouwen bekijken zelf hoe zij de uitgifte van de wasmachinemuntjes kunnen organiseren. Neem hierover dus contact op met jouw beheerder.