De site van Stadswonen Rotterdam maakt gebruik van cookies. Dit venster niet meer tonen.

Huisnummerwijziging - BAG

Wat is de Wet BAG?

BAG staat voor ‘Basisregistraties Adressen en Gebouwen’. Op 1 juli 2009 werd de wet BAG van kracht. De wet omschrijft onder andere op welke manier huisnummers toegekend mogen worden aan gebouwen en woningen.


Waarom verandert mijn huisnummer?

Sinds 1 juli 2009 is de wet ‘Basisregistraties Adressen en Gebouwen’ (BAG) van kracht. Daarin is onder meer vastgelegd welke ‘woonobjecten’ een huisnummer toegewezen mogen krijgen. In 2013 werd deze wet aangescherpt: in de toekomst zouden onzelfstandige woningen zoals studentenkamers of kamers in verzorgingstehuizen niet langer in aanmerking komen voor individuele huisnummers. Het Kadaster heeft daarop gemeenten opdracht gegeven om in de BAG alleen nog zelfstandige woonruimte te registeren. Deze operatie moet voor 1 januari 2017 gereed zijn.

Een voorbeeld: Woonde je op 10A, dan is dat nu voor de Belastingdienst nummer 10. Dit geldt voor al je huisgenoten (van 10B, 10C, …). Het lijkt er nu op dat jullie samen een huishouden voeren, want jullie wonen allemaal op nummer 10.

Heeft de huisnummerwijziging gevolgen voor mijn huurtoeslag?

Nee, de wijziging als gevolg van wet BAG heeft geen gevolgen voor je huurtoeslag. Stadswonen Rotterdam heeft de Belastingdienst op de hoogte gebracht van de huisnummerwijzigingen.

Mijn huurtoeslag is toch stopgezet of verlaagd. Wat moet ik nu doen?
De Belastingdienst heeft enige tijd nodig om de wijzigingen te verwerken in haar administratie. Is jouw toeslag gewijzigd? Bel dan de Belastingtelefoon 0800-0543 (gratis), bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Geef duidelijk aan dat je in een studentencomplex woont en te maken hebt gehad met een huisnummerwijziging. De huurtoeslag wordt met terugwerkende kracht hersteld.

Heb je nog meer (algemene) vragen? De Landelijke Studentenvakbond heeft een uitgebreid document ‘BAG registratie – FAQ’ opgesteld.

Moet ik adreswijzigingen sturen?

Zorg bij een wijziging van huisnummer dat je alle partijen en instanties die jou post sturen (m.u.v. de overheidsorganisaties) een adreswijziging stuurt. De overheidsorganisaties krijgen vanzelf bericht. Tip: gebruik de verhuisservice van Post NL.

Stadswonen Rotterdam zorgt voor de aanpassingen bij de brievenbussen en het bellentableau.

Moet ik DUO informeren over de huisnummerwijziging?

Nee, bij adreswijzigingen wordt DUO automatisch geïnformeerd.

Kom ik door deze huisnummerwijziging in aanmerking voor (kosten)vergoeding?

Nee, de adreswijzigingen vloeien voort uit een wetswijziging en derhalve is er geen sprake van vergoeding of compensatie.